atrk جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران - درخواست دبیر جشنواره از قوه قضاییه درباره سرمایه های مشکوک سینما جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران - درخواست دبیر جشنواره از قوه قضاییه درباره سرمایه های مشکوک سینما

درخواست دبیر جشنواره از قوه قضاییه درباره سرمایه های مشکوک سینما

دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر از مسئولان قوه قضاییه برای شناسایی سرمایه‌های مشکوک در سینما و جلوگیری از حضور آثار تولیدشده با این سرمایه‌ها در جشنواره درخواست همراهی کرد.

نشست رسانه‌ای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر صبح امروز دوشنبه ۸ بهمن ماه با حضور ابراهیم داروغه‌زاده دبیر و مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای این نشست «همراه اول» به‌عنوان حامی مالی اصلی جشنواره سی‌وهفتم معرفی و شاهین آرپناهی مدیرکل ارتباطات این اپراتور نکاتی را درباره این همکاری مطرح کرد.

در ادامه ابراهیم داروغه‌زاده دبیر این دوره از جشنواره فیلم فجر گفت: امسال در بخش سودای سیمرغ ۲۲ فیلم، بخش نگاه نو (کارگردانان فیلم‌اولی) ۱۰ فیلم، ۳ فیلم انیمیشن حضور دارند و سیمرغ مستقل برای فیلم مستند و کوتاه در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: بهترین فیلم از نگاه مردم هم مانند سال قبل به صورت اینترنتی و با رای مردم انتخاب می‌شود.

داروغه‌زاده تاکید کرد: در چهلمین سال انقلاب نمایش فیلم‌ها در شهرستان‌ها را داریم که حقوق پخش آن به تهیه‌کنندگان پرداخت می شود. همچنین یک مراسم مهمانی به مناسبت چهلمین سال انقلاب داریم که شاهد حضور همه هنرمندانی که موفق به کسب سیمرغ در سال‌های گذشته شده‌اند، خواهیم بود.

امکان نمایش «آشغال‌های دوست‌داشتنی» در «فجر» نیست

داروغه‌زاده در بخش پرسش و پاسخ‌ها درباره‌ امکان نمایش محدود «آشغال‌های دوست داشتنی» برای اهالی رسانه در جشنواره عنوان کرد: این فیلم پروانه نمایش دارد ولی طبق قوانین جشنواره امکان حضور آن در جشنواره نبوده است. امیدواریم به زودی مشکل اکران آن حل و شرایط اکران آن فراهم شود.

وی درباره اینکه قرار بود سه فیلم از بخش نگاه نو به سودای سیمرغ راه پیدا کند اما دو فیلم به این بخش راه یافت هم اظهار کرد: در فرم فراخوان تعدادی برای این موضوع مشخص نکردیم این تعداد فیلم‌های اول که در بخش سودای سیمرغ می‌توانند راه پیدا کند، بستگی به تشخیص هیات انتخاب داشت که امسال تشخیص دادند دو فیلم باشد. این اختیار هیات انتخاب است.

رزروی‌ها برای «نمایش خارج از مسابقه‌» باید درخواست بدهند

داروغه‌زاده درباره بخش خارج از مسابقه هم گفت: باید بگویم ما تعدادی از فیلم‌ها را بعنوان رزرو معرفی کرده‌ایم و آن‌ها برای حضور در بخش خارج از مسابقه باید درخواست بدهند ولی عموم فیلمسازان دوست دارند در بخش مسابقه حضور داشته باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا فیلمی در موضوع چهل سال انقلاب در این دوره از جشنواره حضور ندارد هم گفت: سینمای ایران یکی از مهمترین دست آورد انقلاب اسلامی است کدام حوزه را سراغ دارید که تا این حد موفق باشد و همزمان با اتفاقاتی که در جامعه و خارج از کشور رخ می‌دهد همراه باشد؟ انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود و سینمای ما نیز یک اتفاق فرهنگی است. سینمای بعد از انقلاب، مرهون امام و انقلاب بود و امام خمینی(ره) گفت ما مخالف سینما نیستیم، مخالف فحشا هستیم و همین مساله سبب شد تا فحشا از سینما خارج شد و سینمای امروز تبدیل به افتخار در دنیا شود.

جشنواره سی‌وهفتم رئیس هیات داوران ندارد

دبیر جشنواره سی‌وهفتم درباره بخش داوری عنوان کرد: ما رییس هیات داوران نداریم و حرف آخر را هم هیچ فردی نمی‌زند. رای هیات داوران به‌صورت اجتماعی است و اگر در مورد ویژه‌ای نتوانند به اجماع برسند با نظر اکثریت خودشان مواجه می‌شوند. همیشه نمایش فیلم‌ها زودتر برای داوران آغاز می‌شود تا آرای دقیق را اعلام کنند و این موضوع تفاوتی با سال‌های گذشته نداشته است‌.

داروغه‌زاده همچنین گفت: امسال چند مسابقه فوتبال هم داریم و امیدوارم فینال را ببریم بنابراین اگر به فینال برویم در سالن رسانه ها تمهیدی اندیشیده می‌شود تا فوتبال را با هم ببینیم.

به هیأت داوران به‌عنوان رکن جشنواره احترام بگذاریم

وی مطرح کرد: خوب است که شما رسانه‌ها این فرهنگ را گسترش بدهید که هر جشنواره‌ای که برگزار می‌شود مهمترین رکن آن هیات داوران است و وظیفه ما این است به این رکن احترام بگذاریم. اگر هرکسی بخواهد با نظر خود هیات داوران و انتخاب را زیر سوال ببرد شرایط را سخت می‌کند. در حال حاضر این عزیزان وقت زیادی می‌گذارند من به شما قول می‌دهم با دقت کامل این انتخاب‌ها انجام شده و سعی شده است بهترین‌ها برای این هیات‌ها انتخاب شوند اینکه گفته می شود برخی آثار جشنواره تلویزیونی است و خوب نیست یک نوع توهین به سینماگران است شما امسال شاهد جشنواره خوبی به لحاظ تنوع و کیفیت خواهید بود.

دبیر جشنواره سی‌وهفتم در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره سهم صاحبان فیلم از پخش آثار در شهرستان‌ها اظهار کرد: ما سال گذشته هم به‌صورت منظم بخش نمایش شهرستان‌ها را داشتیم و تمام حقوق صاحبان آثاری که در شهرستان‌ها به نمایش گذاشته شد توسط سازمان سینمایی پرداخت شد.

وی افزود: یکی از تفاهم‌نامه‌های این سازمان با شهرستان‌ها مربوط به این بخش می‌شود و پرداخت سهم برعهده سازمان سینمایی است و هیچ مبلغی توسط استاندارها پرداخت نمی‌شود. کل رقم حقوق صاحبان آثار در شهرستان‌ها توسط سازمان سینمایی پرداخت می‌شود و در واقع توافقی است که از طریق خانه سینما و سازمان سینمایی صورت می‌گیرد. از همین رو چیزی حدود یک میلیارد و ششصد میلیون تومان به این موضوع اختصاص پیدا می‌کند.

درخواست از قوه‌قضاییه برای شناسایی پول‌های مشکوک

داروغه‌زاده همچنین بیان کرد: از طرف سازمان سینمایی از قوه قضاییه می‌خواهم که اگر پرونده‌ای درباره افرادی که نسبت به سرمایه‌گذاری مالی مشکوک در سینما اقدام کرده‌اند در اختیار دارند، پرونده‌شان را به دبیرخانه ارایه دهد تا ما نیز با این برخورد کرده و فیلم هایی که در حوزه مالی مشکوک هستند از جشنواره خارج شوند.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته فیلم‌های خوبی تولید شده که به آن کم توجهی شده است. خوشبختانه هم سال گذشته هم امسال هیات داوران کاملا مستقل هستند و نه من و نه هیچ نهادی که اجازه نمی‌دهند که بخواهد در رای آنها تغییر ایجاد کنند. هر فیلمی که بهتر باشد بی‌شک جایزه خود را می‌گیرد.

دبیر این رویداد هنری درباره اینکه یکی از آثار  بخش سودای سیمرغ به خاطر فشار ارگان‌های خارجی به جشنواره نرسیده است، عنوان کرد: دفتر جشنواره هیچ اطلاعاتی از این موضوع ندارد ما فیلم‌ها را اعلام کرده‌ایم بنابراین اگر این مشکل باشد باید به صورت کتبی به ما بگویند.

وی درباره کاخ جشنواره بیان کرد: هرکسی از این کاخ جشنواره تعریفی دارد باید دید تعریف‌ها از این کاخ چیست. ضمن اینکه ما هیچ جای دنیا چنین محلی نداریم که همه منتقدان، صاحبان آثار و هنرمندان با هم فیلم ببینند چراکه جشنواره‌های معتبر دنیا سالنی برای خبرنگاران دارند تا فیلم‌ها را نگاه  کنند از سوی دیگر جشنواره ملی بخش بازار و... ندارد.

امکان برگزاری متمرکز «فجر» در یک نقطه نیست

داروغه‌زاده ادامه داد: از همین رو از آنجایی که جشنواره ما همزمان با جشن پیروزی انقلاب برگزار شود، راهکار ما برای برگزاری آن برای همه کشور این است که امکان متمرکز شدن آن در یک نقطه نیست. از طرف دیگر در همه جای دنیا این مکان‌ها توسط شهرداری‌ها ساخته می‌شود و امیدوارم شهرداری تهران بتواند مکان‌یابی درستی کند تا مجموعه فرهنگی هنری داشته باشیم و برای جشنواره های مختلف از آن استفاده کنند.

وی درباره قبول نکردن داوری ابوالحسن داوودی در این دوره از جشنواره گفت: ما برای داوری با سینماگران صحبت می‌کنیم که هر کس نظراتی دارد که باید بین خودمان بماند. زمانی که با داوودی صحبت کردیم ۵ نفر از هیات داوران انتخاب شده بود و داودی خبر نداشت و پیشنهادهای برای هیات داوران به ما ارایه کرد که ما این مساله را قبول نکردیم. تاکید می‌کنم که برای داوری سعی می‌شود بهترین ترکیب که بتوانند با هم گفتگو کنند انتخاب کنیم. البته هیات انتخاب این دوره از جشنواره نیز همین ویژگی را داشتند.

معاون ارزشیابی سازمان سینمایی درباره نمایش فیلم‌ها برای معلولان هم گفت: ما در فضای شهری برای استفاده معلولان نداریم و این یک نقص است که باید فرهنگ‌سازی و درست شود ما در جشنواره فجر در سینما بهمن این امکان را ایجاد کردیم که نابینایان به همراه همراهان خود به تماشای «غلامرضا تختی» بنشینند و امیدوارم در سال‌های بعد این امکان بیشتر شود.

فهرست فیلم‌های متقاضی اما پذیرفته‌نشده را اعلام نمی‌کنیم

وی در پاسخ به تصمیم برخی از کارگردانان برای انصراف از حضور در جشنواره بیان کرد: برگزاری جشنواره فجر رسالت اصلی ما است و هر آنچه که به نفع سینماگران باشد انتخاب می‌کنیم. در ۲ سال گذسته لیست فیلم‌هایی که ثبت نام کرده بودند را منتشر نکردیم چرا که بسیاری از فیلم‌ها به جشنواره راه پیدا نکردند و ممکن بود به دلیل رقابت در گیشه دچار مشکل شوند. ما نسبت به اظهارنظرهای صاحبان فیلم‌ها احترام می‌گذاریم و سکوت می‌کنیم.

همه فیلم‌هایی که شرکت کرده‌اند می‌توانند اعلام کنند که شرکت کرده‌اند و انتخاب نشده اند. از نظر ما شفاف‌سازی این است که هر صاحب فیلمی می‌تواند خودش این موضوع را اعلام کند ما ترجیح می‌دهیم خودمان اعلام نکنیم.داروغه‌زاده تأکید کرد: بسیاری از فیلم‌ها، حتی آنها که ناقص بودند و یا نسخه‌ای نداده بودند پیگیر حضور در بخش مسابقه بوده‌اند اما در نهایت به جشنواره نرسیده‌اند. ترجیح می‌دهیم که اعلام‌کننده اصلی خود صاحبان فیلم‌ها باشند.

داروغه زاده درباره اینکه چرا فهرست کاملی از متقاضیان حضور در جشنواره منتشر نشده است، عنوان کرد: همه فیلم‌هایی که شرکت کرده‌اند می‌توانند اعلام کنند که شرکت کرده‌اند و انتخاب نشده اند. از نظر ما شفاف‌سازی این است که هر صاحب فیلمی می‌تواند خودش این موضوع را اعلام کند ما ترجیح می‌دهیم خودمان اعلام نکنیم. چراکه ممکن است به لحاظ تبلیغات و اکران آسیب ببینند. هیچ جای دنیا اصلا هیات انتخاب وجود ندارد و این جزو حقوق جشنواره‌ها نیست که به این شکل عمل کنند. خیلی از جشنواره‌های دنیا نماینده می‌فرستند و بر سر باکس تدوین فیلم‌ها را می‌بینند. ما جشنواره برگزار می‌کنیم برای تشویق سینماگران و بهتر دیده شدن آثار و هر چیزی این موضوع را به هم بزند آسیب زننده است. بنابراین ما این موضوع را اعلام نمی‌کنیم.

افتتاحیه را جنوب شهر برگزار می‌کنیم تا از بالای‌شهرنشینی دور شویم

داروغه‌زاده درباره انتخاب محل برگزاری آیین افتتاحیه هم گفت: چرا مراسم افتتایحه در پردیس تئاتر تهران برگزار نشود؟ این پردیس بسیار خوب و با امکانات است و چه ایرادی دارد که این جشن در جنوب شهر برگزار شود؟ انقلاب هم از محله‌های پایین شکل گرفته است. در چهلمین سال انقلاب از این مکان استفاده کردیم تا از بالاشهرنشینی کمی دور شویم.

دبیر جشنواره فجر توضیح داد: واضح و روشن بگویم ما مهمترین جشنواره سینمایی را در ایام دهه فجر با جشن انقلاب برگزار می‌کنیم. ما هر دو کار را انجام می‌دهیم؛ همزمان هم برای اینکه ادای دین به جشن‌های انقلاب کنیم به صورت مردمی هم نمایش داریم که در تهران و مراکز استان‌ها انجام می‌شود و حق نمایش صاحبان آثار به آن‌ها پرداخته می‌شود.

امسال کلا سه فیلم انیمیشن داوطلب بودند در بخش اصلی حضور پیدا کنند که توسط هیات انتخاب، انتخاب نشدند اما دبیر جشنواره از اختیار خود استفاده کرد تا از انیمیشن حمایت شودوی درباره انتخاب مجدد پردیس ملت برای میزبانی اصحاب رسانه هم گفت: طبق نظرسنجی دوستان نظر مثبت داشتند. دو نظر انتقادی درباره پارکینگ و اینترنت وجود داشت که ما اینترنت را به کمک یکی از اپراتورها برطرف می‌کنیم و در بخش پارکینگ هم دوستان کمک کرده‌اند تا پارکینگ راه‌اندازی شود. درباره پردیس «ایران مال» هم باید بگویم که بسیار با کیفیت است و امسال برای اولین بار اکران مردمی در دو سالن این پردیس برگزار می‌شود تا نقاط ضعف و قوت آن مشخص شود و سال آینده می‌تواند یکی از گزینه‌های برگزاری جشنواره باشد.

داروغه‌زاده ادامه داد: مسیر این سالن دور است و ممکن است ترافیک همت اذیت کند، بنابراین اگر این موضوع مرتفع و از نظر شما مسأله مسافت حل شود، ایران‌مال هم می‌تواند یکی از گزینه‌های مورد نظر برای جشنواره باشد. درباره اسپانسرینگ هم باید بگویم سازمان‌های مختلف پیشنهاد حمایت می‌دهند از همین رو سازمان سینمایی بررسی‌هایی می‌کند تا بهترین گزینه انتخاب شود. در بین گزینه‌های اسپانسر امسال همراه اول انتخاب شد ضمن اینکه این اپراتور امسال آرای مردمی را هم پشتیبانی می‌کند.

اولویت اکران مردمی در پردیس‌های تازه‌احداث

وی درباره ساخت سالن‌های سینمایی و مشکلاتی که در سالن‌های شیراز و اصفهان برای نمایش فیلم‌های جشنواره ایجاد شده است هم گفت: یکی از سیاست‌های جشنواره این بوده که سالن‌هایی که جدید احداث می‌شوند در بحث اکران مردمی اولویت داشته باشند. ضمن اینکه در شهرستان‌ها تمام مسئولیت برگزاری جشنواره برعهده مدیرکل ارشاد است و ما در جزییات دخالت نمی‌کنیم اما به طور کلی سیاست ما حمایت از پردیس‌های جدید است تا بهتر دیده شوند.

داروغه‌زاده درباره ثبات نداشتن آیین‌نامه و قوانین جشنواره فیلم فجر هم توضیح داد: تغییرات جشنواره فیلم فجر به دلیل میزان اهمیت این رویداد برای همه است که معمولا نظرها و رای‌هایی را به همراه می‌آورد. جشنواره فیلم فجر توسط وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به نمایندگی از دولت برگذار  می‌شود و هر دولتی نظر خود را دارد. تنها بخش سودای سیمرغ در طول سال‌های گذشته کمترین تغییر را داشته است و برخی از تغییرات اجتناب ناپذیر است. مانند اینکه پروانه ساخت نباید ملاک فیلم‌های اول باشد چراکه برخی از این فیلم‌ها پروانه ویدیویی دارند.

وی تأکید کرد: برخی از تغییرات به مرور زمان به دلیل پویایی سینما ایجاد می‌شود که البته امیدوارم فجر در این مسیر به ثبات برسد.

جلوی فیلمسازان مستقل را نگرفته‌ایم

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در پاسخ به سوال دیگری درباره فراگیری فیلم‌های مبتذل در سینمای ایران هم گفت: من به عنوان یک مسئول نمی‌توانم سینمای ایران را اینطور مورد هجمه قرار بدهم و بگویم که سراسر ابتذال است. امسال شما سی فیلم سینمایی می‌بینید که جزو بهترین ها هستند و در تعریف آثار مبتذل نمی‌گنجد. سینما برگرفته از حال جامعه است و سینماگر هم در این جامعه زندگی می‌کند. شاید شرایط روحی جامعه به این صورت است که آثار کمدی بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد ولی فیلم‌های اجتماعی و سیاسی خوبی ساخته می‌شود و شاهد آن همین سی فیلم جشنواره است.

هیات داوران ترکیبی از سینماگران است که کارگردانان در آن پررنگ‌تر هستند و هیچ نهادی مانند صداوسیما سهمی از ما در بخش داوری نخواسته است و داوری به صورت شرکت سهامی انتخاب نمی‌شودداروغه‌زاده ادامه داد: ما جلوی فیلمسازان مستقل را نگرفته‌ایم در این یک سال و اندی که مسئولیت داشته‌ام مشکل برخی از فیلم های توقیفی حل شده است. در این ۱۸ ماهی که مسئولیت داشته‌ام فیلمی به خاطر مسایل اجتماعی و سیاسی دچار مشکل نشده و فیلم‌ها پروانه نمایش گرفته‌اند می دانم که یک سر سوزن ابتذال قابل قبول نیست ولی رسانه‌ها هم باید کمک کنند تا با ابتذال برخورد شود و به سازمان سینمایی و شورای پروانه نمایش فشار بیاورید تا این گونه فیلم‌ها امکان نمایش پیدا کنند. از نظر ما همه فیلم‌ها شریف هستند و بهتر است در این گونه نشست‌ها اسمی از فیلم‌ها برده نشود.

تیتر رسانه‌های تأثیری بر داوری‌ها ندارد

دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر  گفت: تیترهایی که رسانه‌ها در مورد فیلم‌ها منتشر می‌کنند تاثیری در نگاه داوران ندارند. آن‌ها شخصیت‌های حقیقی و حقوقی هستند که رای خود را دارند. هیات داوران ترکیبی از سینماگران است که کارگردانان در آن پررنگ‌تر هستند و هیچ نهادی مانند صداوسیما سهمی از ما در بخش داوری نخواسته است و داوری به صورت شرکت سهامی انتخاب نمی‌شود.

وی درباره حضور انیمیشن‌ها در جشنواره هم گفت: حمایت از سینمای انیمیشن جزو سیاست‌های مدون سازمان سینمایی است و به همه زیرمجموعه‌های سازمان سینمایی توصیه شده که به فیلم‌های انیمیشن توجه شود. امسال کلا سه فیلم انیمیشن داوطلب بودند در بخش اصلی حضور پیدا کنند که توسط هیات انتخاب، انتخاب نشدند اما دبیر جشنواره از اختیار خود استفاده کرد تا از انیمیشن حمایت شود. بهترین این‌ها یک جایزه مستقل دریافت می‌کند امیدواریم کیفیت و تعداد این گونه آثار افزایش پیدا کند.

داروغه‌زاده در پایان نشست در پاسخ به سوالی درباره نقش علیرضا رضاداد در برگزاری جشنواره سی‌وهفتم گفت: آقای رضاداد مشاور عالی رییس سازمان سینمایی هستند و نقش‌شان کاملا مشخص است.

منبع : مهر

دسته: